Tehnika

Kā izvēlēties pareizas riepas savam auto?

Protektora raksts.

Lielākā daļa riepu ražotāju paši pasaka priekšā piedāvāto džipu riepu modeļu pielietojumu, uz tās uzrakstot – mud terrain (latviski – dubļains apvidus) vai all terrain (visa veida, t.i., dažāds apvidus). Iespējami arī šo nosaukumu saīsinājumi – M/T un A/T. Asfaltam domātajiem modeļiem nav konkrētu apzīmējumu – tās var atpazīt pēc smalkā protektora raksta.

Ja nemēdzat nobraukt no asfalta, derēs jebkura riepa ar ne pārāk rupju protektoru un atbilstošu ātruma indeksu. Ja jūsu maršruts ved pa ceļiem, taču reizēm mēdzat braukt pa sliktiem ceļiem, vai ja kustība notiek pa smilšainu apvidu (priežu meži, kāpas, tuksnesis), labāk meklēt all terrain riepas, piemēram, “Bridgestone D694, A/T”. Smalkam protektoram ir pārāk maza saķere mīkstās gruntīs, savukārt pārlieku rupjš protektors irdenās smiltīs prasa no motora nevajadzīgu papildus jaudu un izspolēšanas gadījumā auto ātrāk ierokas. Braukšanai ziemā, protams, vislabākās ir ziemas riepas – riepas ar parupju protektora rakstu, kuru izciļņus šķērso daudzi sīki iegriezumi – lameles.

Zema profila vai augsta profila riepas?

Ar zema profila riepām parasti aprīko automašīnas sportiskai un dinamiskai braukšanai. Uz cieta seguma šādas riepas (ar atbilstoša platuma disku) nodrošina labāku vadāmību, taču sava nelielā augstuma dēļ ir vieglāk sabojājamas asās bedrēs. Braucot pa grants ceļiem, lielāks komforts būs ar augstāka profila riepām, taču īstā bezceļā noteikti nepieciešamas augsta profila riepas, jo tieši riepa vispirms uzņem un slāpē virsmas nelīdzenumus – akmeņus, kokus. Augsta profila riepu ir arī grūtāk atbortēt sānu triecienu gadījumos.

Platas vai šauras?

Riepu platuma izvēlei noteiktas receptes nav. Šaurākas riepas labāk izspiež grunts virspusē esošo mīksto kārtu un gūst saķeri ar apakšā esošo noturīgo kārtu. Tamdēļ ziema būtu tas gadalaiks, kad nebūtu saprātīgi lietot platas riepas. Savukārt ja zem mīkstās virskārtas arī apakšā ir tikpat mīksts…, tad šajā gadījumā labākas ir platas riepas, kuru kontaktlaukums ar grunti lielāks, tamdēļ spiediens uz augsni mazāks. Platākas riepas atstāj mazāku iespaidu uz vidi, kas arī nav mazsvarīgi. Tomēr pārāk plati “ripuļi” pasliktina auto vadāmību uz ceļa, lietainā laikā iespējama akvaplanēšana.

Kuras labākas braukšanai pa apvidu – platās vai šaurās?

Šķiet, vienīgā pareizā atbilde šeit būtu – tās, kurām lielāks diametrs. Jo tieši riepu ārējais diametrs (un nevis diska izmērs, kā daudzi autobraucēji kļūdaini domā) vistiešāk ietekmē klīrensa* lielumu un līdz ar to auto pārgājību. Jo lielāki riteņi, jo pamatīgākiem baļķiem, dziļākām risēm varam pārbraukt. Diemžēl parasti bez transmisijas vai virsbūves liftēšanas (pacelšanas) daudz lielākus riteņus par esošajiem nav iespējams uzlikt. Bet, ja riteņu arkas atļauj uzlikt kaut vai par 3 līdz 4 cm augstākas riepas, klīrenss jūsu auto palielināsies par 2 centimetriem. Un apvidus braukšanai tas nav maz.

Kas ir "dubļu riepas"?

Ceļā ar cietu segumu vairāk strādā protektora vidusdaļa, bet mīkstās gruntīs liela nozīme ir sānu izciļņiem. Neiedziļinoties sīkumos, var teikt – jo protektora zīmējums ir rupjāks un jo lielāks ir attālums starp izciļņiem, jo labāk jūsu auto spēs cīnīties ar sarežģītiem ceļa apstākļiem. Tas izskaidro, kāpēc traktoru dzenošajiem riteņiem izplatītākais protektora raksts ir skujiņa – izteikti, reti izciļņi. Varbūt tieši tādus piemeklēt savam džipam? Protams, ja jūsu džips pārvietojas tikai pa purviem un mežiem. Diemžēl uz cieta seguma ceļiem tik izteiksmīgs protektors rada lielu vibrāciju un troksni, nemaz nerunājot par tādu lietu kā ātruma indekss – pie lielāka ātruma traktortehnikai domātās riepas var vienkārši izjukt. Tādēļ, lai samazinātu vibrāciju un uzlabotu vadāmību, vieglo apvidus auto riepām parasti protektora vidusdaļā ir smalkāks raksts, lielos izciļņus atstājot malās. Šādas riepas sauc par dubļu riepām un uz tām parasti ir apzīmējums MT (piemēram Bridgestone Dueler M/T D673).

Vai man nepieciešamas MT riepas?

Lai izvērtētu, vai jūsu džipam dubļu riepas nepieciešamas, īsi pārskatīsim šo riepu labās un sliktās īpašības.

Plusi:

  • Palielināta saķere mīkstās gruntīs
  • Protektors labāk attīrās
  • Auto ļoti labi turas arī uz grants ceļiem
  • Pateicoties labākai saķerei, šķēršļus var pārvarēt ar mazāku ātrumu, un tā jūs vairāk saudzējat auto transmisiju
  • Jūsu džips iespaidīgāk izskatās

Mīnusi:

  • Ātrāk dilst
  • Lielāks troksnis
  • Slikta saķere ziemā uz ledus (iespējamais risinājums – radzes)

* – attālums no zemes līdz transmisijas zemākajam punktam (parasti tas ir automašīnas tilta korpuss).