Par klubu

Toyota Land Cruiser vēsture – no 1951. gada līdz mūsdienām

Patiesībā, varētu uzskatīt, ka Land Cruiser vēsture arī ir Toyota vēsture, jo jau no 1950. gada pasauli iekarojušās 4x4 automašīnas ir nodrošinājušas arī pašas kompānijas attīstību, aizvedot Toyota uz jauniem kontinentiem un vēl nezināmiem tirgiem. Apvidus braukšanas entuziasti dēvē Land Cruiser par “cīņu biedru”, daudzi dod priekšroku arī Latīņamerikas iesaukai “El Macho”.

Pirmais Land Cruiser prototips

Šis ir pirmais Toyota apvidus automašīnas prototips, kurš sākotnēji tika izstrādāts ar vienkāršu, atvērtu virsbūvi uz kravas automobiļa rāmja.

Pirmā apvidus automašīna - TOYOTA BJ

Izmēģinājumus ar pilnpiedziņas automašīnām Toyota sāka jau 1940. gadā, taču nopietnāk pie projekta uzņēmums ķērās tikai 1950. gadā. Tieši tad inženieri secināja, ka ir radies pieprasījums pēc vieglas daudzfunkciju pilnpiedziņas automašīnas, kas būtu piemērota gan civilām, gan militārām vajadzībām. Konstruēšana tika sākta tā paša gada augustā.

Četrus mēnešus vēlāk - 1951. gada sākumā - tika izgatavota pirmā automašīna. Tā nedaudz atgādināja Willis Jeep MB un bija konstruēta uz vientonnīgās Toyota SB vieglās kravas automašīnas šasijas. Automašīnā tika izmantotas daudzas detaļas no esošajiem Toyota modeļiem un tās motors bija izmēģinātais 3,4 litru sešcilindru modelis B, kas spēja attīstīt 85 zirgspēku jaudu.

Tā piedzima TOYOTA BJ.

Sešu mēnešu laikā BJ iekaroja pasauli, uzrāpjoties līdz Fudži kalna sestajai bāzes nometnei, kas bija labākais līdzšinējais sasniegums. Rezultātā BJ sāka lietot Japānas policija un armija, tādējādi modeļa tālākā veiksme bija nodrošināta.

Land Cruiser 20

Modelis BJ tika pilnveidots 1953. gadā, kad arī tika pieņemts vēsturiskais lēmums dot visai sērijai vēlāk slaveno nosaukumu – Land Cruiser.

Land Cruiser 25 tika konstruēts uz īsākas šasijas un veidots noapaļotākās formās. Tādējādi tika noteikts tirgus pieprasījumam piemērošanās princips.

1955. gadā Toyota prezentēja modeli Land Cruiser FJ25, kas bija viena no jaudīgākajām apvidus automašīnām pasaulē. Jaunajam transportlīdzeklim bija 3,9 l 105 z.s. sešcilindru F sērijas motors un tā brezenta durvis bija aizvietotas ar tērauda durvīm ar atbīdāmiem stikliem. Kļuva nozīmīga ērtība un kravas automašīnas atsperu vietā parādījās sedana Toyota Crown lokšņu atsperes.

Jaunā automašīna nekavējoties guva panākumus un īpaši lielos daudzumos tās tika eksportētas uz jaunajiem Dienvidaustrumu tirgiem. Rekords ir 1957. gadā eksportētas 2437 automašīnas.

1950. gados automašīnu sāka ražot ar dažādiem virsbūves variantiem, kuru skaitā ietilpa arī unikālais FJ35. 1958. gadā Toyota sāka lietot Land Cruiser sērijai divu dažādu garumu šasijas – FJ28 bija par 150 mm garāka kā FJ25 – tādējādi palielinājās telpa automašīnas iekšienē. Tika piedāvāts arī pikaps FJ25 ar īsu šasiju.

Land Cruiser 40

Lielākas izmaiņas Land Cruiser izgatavošanā notika 1960. gadā, kad parādījās 40. sērija. Modeļu FJ25, FJ28 un FJ35 vietā stājās FJ40, FJ43 un FJ45V. 1961. gadā tika izlaists pikapa variants ar garāku šasiju.

Uz šo laiku F tipa motors ar uzlaboto spiediena attiecību spēja attīstīt jau 125 z.s. jaudu. Tāpat jaunā diferenciāļa lietošanas uzsākšana palīdzēja paaugstināt transportlīdzekļa spējas apvidus apstākļos.

Pārdošana veiksmīgi turpinājās un 1968. gadā Toyota izlaida savu 100 000. automašīnu. 1972. gadā tika uzsākta četrpakāpju pārnesumkārbas lietošana un automašīnu sērija ar garo šasiju ieguva 3,6 l un 86 z.s. dīzeļmotoru, ko sāka apzīmēt ar HJ.

1973. gada naftas krīze lika no jauna ieviest ražošanā B sēriju. Toyota automašīnām ar īsām un vidēja garuma šasijām BJ40 un BJ43 sāka piedāvāt taupīgāku 3,0 l četrcilindru 76 z.s. motoru.

Divus gadus vēlāk F sērijas motori ieguva jaunu spēku, pie 4,2 l tilpuma attīstot 130 zirgspēku jaudu. Modeļi BJ40 un BJ43 izzuda 1979. gadā un to vietā stājās Land Cruiser BJ41 un BJ44. Palielinājās drošība un ērtība, automašīna tika aprīkota ar disku bremzēm, pie grīdas piestiprinātu stāvbremzi un lielāku (85 l) degvielas tvertni.

Variantam ar garo šasiju sāka lietot jaudīgāku 4,0 l sešcilindru dīzeļmotoru.

1982. gadā Land Cruiser sērija tika aprīkota ar piecpakāpju ātrumkārbu un uzlabotu 3B 3,4 l motoru, kas attīstīja līdz 90 z.s. jaudu. Šis motors tika lietots modeļos BJ42 (īsā šasija), BJ46 (vidēja garuma šasija) un BJ45 (garā šasija).

Land Cruiser 50

Kad Amerikas tirgū pircēji sāka dot priekšroku vieglajām automašīnām līdzīgām pilnpiedziņas automašīnām, 1967. gadā Toyota atbildēja uz šo izaicinājumu, ieviešot tirgū savu modeli Land Cruiser Station Wagon FJ55V. Tas aizsāka jaunu Land Cruiser paaudzi, kuras attīstīšana un izgatavošana ris paralēli darbam pie sākotnējās apvidus automašīnas versijas.

Land Cruiser Station Wagon FJ55V ritošā daļa ir tā pati, kas Land Cruiser 40, taču attālums starp asīm ir palielināts par 50 mm un automašīnai tiek lietota Amerikas stilā veidota universāla virsbūve. Apdare ir specifiski divkrāsaina.

Land Cruiser 60

1980. gadā Land Cruiser 50 vietā stājās nāca 60. sērija, kas piedāvāja lielākas braukšanas ērtības un kuru pārdošana gan Amerikā, gan Eiropā bija īpaši veiksmīga. Jaunajam transportlīdzeklim bija vēl lielāks attālums starp asīm (tagad 2730 mm) un bija iespējams izvēlēties starp 4,0 l 105 z.s. sešcilindru dīzeļmotoru un 4,2 l 120 z.s. sešcilindru benzīna motoru. 1985. gadā benzīna motors tika aizvietots ar jaunu, 4,0 l 137 z.s. sešcilindru dzinēju, iesmidzināšanas pievienošana 1987. gadā palīdzēja paaugstināt jaudu līdz 155 z.s. Tika izstrādāts arī 136 z.s. turbodīzelis.

Land Cruiser 70

1984. gadā izcili veiksmīgā Land Cruiser 40 vietā stājās 70. sērija un gadu vēlāk sērijas sākotnējā lokšņu atsperojuma vietā jau bija iespējams izmantot arī vīto atsperojumu.

Pirmie modeļi ar vīto atsperojumu bija ar īso šasiju un benzīna motoru aprīkotais 2,4 l un 105 z.s. RJ70 un dīzeļmotoru 2,4 l un 72 z.s. LJ70. 1986. gadā tiem sekoja 2,4 l turbodīzelis ar vīto atsperojumu un nākamajā gadā tika izlaists 3,4 l turbodīzelis ar lokšņu atsperojumu.

Līdz 1990. gadam, kad 70. sērijā bija veiktas jau daudzas ievērojamas izmaiņas, Land Cruiser pārdošanas apjoms pasaulē jau bija sasniedzis divus miljonus automašīnu. Sērija ar vīto atsperojumu bija papildināta ar jaunu priekšdaļas dizainu un jauda bija palielināta gan benzīna, gan dīzeļmotoriem.

2,4 l benzīna motora jauda ar elektronisku degvielas iesmidzināšanas mehānisma (EFI) palīdzību tika palielināta līdz 114 zirgspēkiem un 2,4 l četrcilindru dīzelis sasniedza 90 zirgspēku jaudu. Tirgū tika ieviests jauns piecdurvju modelis ar garu šasiju (attālums starp asīm 2730 mm), kas tika piedāvāts gan ar lokšņu, gan ar vīto atsperojumu.

1992. gadā Land Cruiser 90. modeļi ar lokšņu atsperojumu tika piedāvāti ar jaunu 4,5 l sešcilindru 215 z.s. benzīna motoru (1FZ-FE) un nākamajā gadā 2,4 l transportlīdzeklis tika aprīkots ar jaunu 3 l turbodīzeli.

Land Cruiser 80

1990. gadā izveidotais Land Cruiser 80 turpināja garas šasijas universālu attīstību, taču dizains tika piemērots laikmeta tirgus gaumei. Virsbūve kļuva noapaļotāka, tika uzsākta ar vītajām atsperēm aizmugures tilta un divu jaunu dīzeļmotoru lietošana. 4,0 l 155 z.s. benzīna motors ietilpa tajā pašā jaudas intervālā kā 4,2 l 130 z.s. dīzelis un 4,2 l 167 z.s. turbodīzelis.

1993. gadā tika palielināts benzīna motora tilpums un jauda – rezultātā 4,5 l, seši cilindri un 215 z.s.– un 1995. gadā turbodīzelis ieguva tiešo iesmidzināšanu un 170 z.s.

Land Cruiser 90

Lai apmierinātu Eiropas jaunā pilsētas apvidus auto tirgus pieprasījumu, 1996. gadā tirgū tika ieviests pilnībā atjaunotais Land Cruiser 90. Arvien vēl esot īsta uz redeļu šasijas būvēta pilnpiedziņas automašīna, Land Cruiser 90 ir stilīgāka un ietilpīgāka un tajā ir vairāk ērtību ceļotājiem un arī drošībai automašīnā ir īpaši svarīga loma.

Trīsdurvju un piecdurvju variantā pieejamais Land Cruiser 90 aizvietoja 70. sērijas TOYOTA 4Runner un Light Duty modeļus, lai gan 70. sērija ar lokšņu atsperēm atradās tirgū vēl divus gadus tirgū pirms Land Cruiser 100 parādīšanās (sk. zemāk).

Land Cruiser 90 ir neatkarīgs atsperojums ar vītajām atsperēm un dubultajiem amortizatoriem uz priekšējā tilta un aizmugures tilts ar četrām garenvirziena svirām. Šāda atsperojuma sistēma nodrošina parastai vieglajai automašīnai raksturīgo stabilitāti un turēšanos uz ceļa, vienlaikus netraucējot transportlīdzekļa spējām pārvietoties apvidus apstākļos.

No motoriem var izvēlēties starp 3,4 l V6 178 z.s. benzīna motoru un četrcilindru 3 l 125 z.s. turbodīzeli. 2000. gada beigās TOYOTA sāka piedāvāt Land Cruiser 90 D4D - četru punktu tiešās iesmidzināšanas 163 z.s. dīzeļmotoru.

Land Cruiser 100

1998. gada Toyota uzsāka Land Cruiser 100 ražošanu. Modelim bija 4,7 l 232 z.s. V8 benzīna motors – tas padarīja automašīnu par jaudīgāko līdz šim ražoto Land Cruiser. Lai piedāvātu patērētajiem iespēju izvēlēties starp dažādiem modeļiem, Land Cruiser 100 bija domāts pārdošanai paralēli ar Land Cruiser 90 un TOYOTA mazo un eleganto pilsētas apvidus automašīnu RAV4.

Land Cruiser 100 ir burtiski veidots, lai iegūtu “pilnpiedziņas karaļa kroni”. Papildus, transportlīdzeklim ir vesela rinda ekskluzīvu īpašību, kas atvieglo braukšanu apvidus apstākļos. Neatkarīgs ar vītajām atsperēm un dubultajiem amortizatoriem priekšējais atsperojums un aizmugures tilts ar vīto atsperojumu nodrošina ērtību un stabilitāti arī uz asfalta.

Šajā sērijā joprojām tiek lietots 4,2 l tiešās iesmidzināšanas motors, kuram tagad ir arī efektīva turbopūte un dzesētājs, kas ļauj sasniegt 205 z.s.

Land Cruiser 120

2002. gadā tika izlaists Land Cruiser 120 modelis, kas dažos tirgos tika saukts arī par Land Cruiser Prado. ASV šis modelis tika pielīdzināts Lexus GX 470. Virsbūve ir par 60 procentiem izturīgāka pret vērpi, īpaši advancētā elektroniskā stabilitātes kontrole uzlabo veiktspēju un braukšanas kvalitāti, samazina trokšņu līmeni gan bezceļos, gan uz šosejas. Gravitācijas centrs tika samazināts, uzlabojot auto stabilitāti.

Samazinot smaguma centru, tika nodrošināta labāka stabilitāte. Kopā ar Torsena centrālo bloķējošo reduktoru, Aktīvā saķeres kontrole un Transporta līdzekļa stabilitātes kontrole nodrošina nepārspējamu mobilitāti gandrīz uz jebkāda ceļa seguma.